fbpx

Skjelett og knokler må ha vitamin K2

Skjelett og knokler må ha vitamin K2. Et sterkt skjelett starter derfor med vitamin K2.  Det hjelper lite med kalsium og vitamin D, om du ikke har vitamin K2 tilgjengelig.

Det er spesielt barn og eldre som har mangler på vitamin K2, da dette vitaminet mer eller mindre har forsvunnet fra vårt daglige kosthold.  Det er nemlig fermentert mat som inneholder mest av dette supervitaminet, og kroppen vår kan i liten grad omdanne vitamin K1 til vitamin K2.

Kalsium alene har liten nytte

At kalsium har en liten nytte alene, er stadig flere klar over.  Man må ha vitamin D for å sikre et godt opptak, sies det.

Dette er for så vidt sant.  Dog – vitamin D gjør ikke annet en at det aktiviserer signalstoffer som transporterer kalsium fra tarm til blod, sånn enkelt forklart.  Her blir det meste værende. 

Og for mye kalsium i blodet er absolutt ikke bra for hjertet!

Må ha hjelp av vitamin K2

Kalsium må altså først ha hjelp av vitamin D til å komme seg over til blodbanen vår.   Deretter er oppgaven overlatt til vitamin K2.  K2-vitaminet aktiviserer andre signalstoffer, som først hjelper kalsium til knoklene og skjelettet vårt. 

Deretter aktiviserer K2-vitaminet et protein som heter Osteocalcin.  En av funksjonene til osteocalcin er at den binder kalsium i knoklene.  Dermed sikres den viktige beinmineraliseringen, og man får sterkere, sunnere og friskere knokler og skjelett.  

Dette skjer ikke uten tilstrekkelig vitamin K2.  I dagens samfunn med stadig mindre konsum av melk, ost og fermentert mat, kan det se ut som at et daglig tilskudd av vitamin K2 er den beste løsningen for å unngå et skrøpelig skjelett og beinbygning.

Hvem bør ta vitamin K2?

Det viser seg at barn og eldre voksne har de største manglene på vitamin K2.   Siden barn skal vokse seg sterke og få et sterkt skjelett som varer hele livet, er det viktig at barn og unge har et tilstrekkelig inntak av vitamin K2.   

Eldre voksne er den andre gruppen som har størst mangler på vitamin K2.  Etter hvert som vi blir eldre, taper vi ofte mer benmasse en det man greier erstatte.   Med tilstrekkelig med K2-vitamin sikrer man derfor at skjelettet får nok kalsium, og at knoklene holder seg sterke.

Kvinner har dobbelt så stor risiko for hoftebrudd, sammenlignet med menn.  Kvinner over 80 har omtrent 25 ganger større risiko, sammenlignet med kvinner på 55 år.*  

Derfor bør alle kvinner sørge for et tilstrekkelig inntak av kalsium, vitamin D og vitamin K2.   Fysisk aktivitet vil være prikken over i’en, som vil være med på bygge et sterkt skjelett som varer hele livet ut.


Ja, takk – jeg vil prøve K2-vitamin

NÅ – halv pris i 3 mnd

Kun kr. 174,50 + frakt (kr. 48,-)

Skjelett

* Kilde: Fakta om beinskjørhet, FHI

%d bloggere liker dette: