fbpx

Hva er melatonin?

Hva er melatonin, lurer mange på. Her følger litt mer informasjon om dette kosttilskuddet som bidrar til en raskere innsovning.

Melatonin er et naturlig hormon som ligner på serotonin. Melatonin utskilles av pinealkjertelen i hjernen vår og hjelper kroppen vår med å regulere døgnrytmen og lys-mørke syklusen.

Kroppens indre klokke og den daglige mengde og kvalitet på lyset bestemmer hvor mye melatonin hjernen vår skiller ut. Fotoreseptorene i øynene våre er veldig følsomme for blålys og bidrar til hvordan kroppen vår oppfatter hvilken tid på dagen det er.

Vanligvis begynner melatoninnivået å stige om kveldene etter solnedgang. Hos normalt friske personer forblir disse nivåene høye helt til lyset øker. En person våkner på morgenen når melatoninnivået har blitt lavt nok.

Et foster og en nyfødt får all sin melatonin gjennom morkaken og morsmelk, fordi pinealkjertelen ikke utvikler seg før senere.

Høyest produksjon av melatonin har vi frem til puberteten.  Melatoninutskillelsen holder seg så stabil, før den begynner å avta med alderen. Dog, hos elder mennesker kan egenproduksjonen av melatonin øke litt om morgenen, sammenlignet med personer i 20-årene.

Det er også matvarer som inneholder melatonin.  Tomater, oliven, valnøtter, ris, bygg, jordbær og kirsebær er gode kilder til melatonin.  Spiser du dette kan det hjelpe deg til å bli mer søvning.

Melatonin som kosttilskudd gir deg en stabil mengde, og kun 1 mg er av helsemyndigheter funnet å redusere innsovningstiden og til å redusere den subjektive følelse av jet-lag grunnet reise, skift- og turnusarbeide eller kortsiktig søvnløshet.

Det anbefales innta Melatonin 30 – 60 minutter før sengetid.


Prøv Norges mest solgte Melatonin nå!

Kun kr. 222,50 for et helt årsforbruk – 360 tabletter

Hva er melatonin

Bedre livskvalitet med bedre søvnmønster – STR Nordic | Livskvalitet

Melatonin og sikkerhet

Melatonin som kosttilskudd har vist seg være trygt innta for voksne både på kort og lang sikt. Bruk av melatonin er ikke forbundet med noen alvorlige bivirkninger, men man skal være klar over dens søvngivende effekt. Melatonin er ment for å hjelpe deg med innsovning, så det anbefales ikke kjøre bil eller gjøre andre oppgaver som krever konsentrasjon og oppmerksomhet etter inntak.

%d bloggere liker dette: