fbpx

Sterkt skjelett krever mer magnesium

Et sterkt skjelett krever mer magnesium. Allikevel har vi i flere ti-år blitt fortalt at vi må sørge for å få i oss nok melk og kalsium for å styrke skjelettet vårt.

Dette er dog ikke hele sannheten for et sterkt skjelett. Vi må ha et tilstrekkelig inntak av andre næringsstoffer også. Spesielt magnesium styrker skjelettet og benbygningen.

Et lavt inntak av magnesium vil gi økt risiko for et svakt skjelett. Dette i følge en undersøkelse gjort av engelske og finske forskere.

Forskerne analyserte data fra over 2.200 menn mellom 42 og 61 år over en 25-års oppfølgingsperiode. Forskerne fant at et sterkt skjelett krever mer magnesium.

Sterkt skjelett krever mer magnesium

Mennene i studien som hadde de høyeste målte blodverdiene av magnesium, hadde betydelig sterkere knokler enn de med lave blodverdier.

– Dette antyder at høye magnesiumverdier styrker skjelettet, uttalte en av de finske professorene bak studien.

Riktig kosthold ikke nødvendigvis nok

Et kosthold med magnesiumrike matvarer er ikke nødvendigvis nok. Forskerne fant nemlig ikke at økt inntak av magnesiumrike matvarer i seg selv ga sterkere knokler, eller en økning av magnesium målt i blodet.

Dette forklarer de at det er så mange faktorer som kan påvirke opptaket av magnesium, slik som tarmhelse, diabetes og visse medisiner som kan redusere opptak. Så selv om man spiser tilstrekkelig variert, kan det allikevel gi mangler på grunn av disse faktorene.

Forskerne skriver at tilskudd av magnesium anses av forskerne bak studien som et godt alternativ til de som trenger mer magnesium.

Eldre personer og personer med mage- og tarmproblemer anbefales derfor å ta et magnesiumtilskudd for å bedre magnesiumstatusen, slik at man kan vedlikeholde normale knokler.

Vanskelig stole på magnesiumstatus målt i blod

Forskerne peker på at selv om studien her klart indikerer en sammenheng mellom magnesiumverdier målt i blod, og skjeletthelsen, har studien sine svakheter.

Lave magnesiumverdier målt i blod er som oftest samsvarende med lavt total magnesiumverdi, men det gir ingen 100% nøyaktig beskrivelse av det totale nivå av kroppsmagnesium.

En person kan faktisk ha tilfredsstillende blodverdier av magnesium, men fortsatt ha et stort underskudd av total kroppsmagnesium, og en person med overskudd av total kroppsmagnesium kan ha blodverdier som viser mangler.

Videre viser de til at et kosthold rikt på magnesium også vil gi økte verdier av andre viktige næringsstoffer som kalsium og kalium.


Prøv Magnesium+ nå

Kun kr. 222,50 (ink. frakt) for 10 måneders forbruk!


Det europeiske mattilsynet EFSA anbefaler at menn får i seg minst 350 mg magnesium hver dag. Kvinner bør innta minst 300 mg/dag. Barn anbefales et inntak på mellom 170-300 mg magnesium daglig.


Kilde:

Low serum magnesium levels are associated with increased risk of fractures: a long-term prospective cohort study. Kunutsor et al., European Journal of Epidemiology, 2017; 32(7): 593–603.


Magnesium+ fikk meg tilbake – STR Nordic | Livskvalitet

%d bloggere liker dette: